Вітаємо батьків найгарніших в світі діток! На шпальтах блогу МО ми продовжуємо розмірковувати про сучасне виховання й сьогодні мова піде про розвиток самостійності малюків п’ятого року життя.

Чудовий вік, в якому на нас з вами чекають сюрпризи та несподіванки. Саме час для розвитку латерального мислення. У дитини починає працювати творча уява в сюжетно-рольовій грі, так що, друзі, ловіть момент: у вас є всі шанси виховати кріейтора. До того ж дитина починає відстежувати причинно-наслідковий зв’язок між подіями, які спостерігає, в неї пробуджується неабияка цікавість. Ваш малюк починає просто закидати вас питаннями “ЯК?”, “ЧОМУ?”, “НАВІЩО?”. Він починає експериментувати й намагатись знайти відповідь самостійно. Саме в цьому віці мій малий почав цікавитись експериментами з водою, піском, змішуванням різних речовин. Нам в цьому дуже в нагоді стали дитячі міні-лабораторії. Засунути паличку в розетку ідея прийшла також в цьому віці. Добре, що дерев’яну. Тож ми знову скоренько закрили всі розетки. Від оточення залежить, чи закріпиться в малюка подібна цікавість та жага відкриттів. Саме в цьому віці дітлахи досліджують незнайомі предмети знайомого середовища й за ними потрібно пильне око, щоб це середовище було безпечним.  Обмеження допитливості в цьому віці призведуть до замкнутості, негативізму, впертості, неслухняності стосовно старших.

Малюки п’ятого року життя без нагадувань вітаються та дякують, аналізують поведінку інших дітей, бо порівнюють її з еталоном поведінки, який бачили в дорослому оточенні, й здатні зробити зауваження “так неможна” іншому малюку. Вони вже можуть виконувати прості трудові обов’язки, як-то прибрати іграшки, навіть зробити це за власною ініціативою, довести справу до кінця. Нам подобалось прибирання з пилосмоком, особливо лякати ним кота. Але самоконтрольована поведінка в цьому віці ще нестійка, дітки швидко відволікаються, посилений самоконтроль у них “вмикається” в присутності значущого дорослого. Тому “прибирання” без моєї уваги могло перетворитись на суцільний бедлам. Неперевершені почуття в мене залишились від того пирога, який ми пекли разом. Тісто та борошно було скрізь. Але яким він був смачним. А як ми пригощали татка та бабусю!

В цьому віці формується чоловічий та жіночий стиль поведінки малюка, тож будьте уважні й зважайте на те, яку чоловічу та жіночу модель поведінки вони бачать в своєму оточенні. Саме в цьому віці дівчатка починають грати в “доньки-матері”, а хлопчики в “супергероїв”, “розбійників” тощо, тобто тих, з ким у них проходять гендерні асоціації. Тут хочу наголосити на самостійних іграх дитини чи групи діток.

В цьому віці дітки вже гарно засвоїли процеси самообслуговування та використання їх атрибутики: вони добре знають, що потрібно робити з милом, рушничком, носовичком, серветками, столовими приборами. Культурно-гігієнічні навички дітки переносять навіть в сюжетно-рольову гру, так що можуть піклуватись про ляльку, ведмедика, чи допомогти вам і в домашніх справах. Зараз багато сперечань про доцільність певних трудових навичок діток. Звісно, вибирати вам, але я особисто в цьому наслідувала японський приклад – елементарні трудові навички виховують самостійність, повагу до праці інших, розвивають самоконтроль, вміння доводити справи до кінця та багато іншого.

В 4-5 річному віці дитина починає звертати увагу на своє самопочуття й здатна дати зворотній зв’язок дорослому. Тож, гра “В лікарню” тепер насичена вже отриманим невеличким досвідом аналізу самопочуття.

В цьому віці активно розвивається ініціатива дитини у спілкуванні з дорослими та однолітками. Вони ініціюють творчі ігри з правилами та ролями, пильно слідкують, щоб всі учасники правильно виконували ці ролі.

Важливим в цьому віці є розвиток мовлення, тому слід спонукати дитину до розповідей про те, що вона робила на прогулянці, що бачила на малюнку, про що слухала казку, цікавою для малюка буде гра створити власну казку.

Особливо значущою є позитивна оцінка дорослого, особливо на вдало виконану вправу чи завдання. Рекомендую завести “Щоденник успіху” дитини і разом занотовувати туди, наприклад, 5 гарних справ, вчинків, виконаних завдань дитини кожного дня, аналізуючи в ігровій формі, що було правильно и гарно, а що ми разом ще будемо вчитися робити. В ньому можна домальовувати й дописувати разом з дитиною те, чим вона пишається.

Тож, бажаємо вам наснаги й задоволення від спільної діяльності з вашим “чомусиком”. Цей вік залишить по собі чудові згадки, які ви з часом будете перебирати в пам’яті, як перли, розповідаючи онукам, якими були їх мами та татусі

З любов’ю та натхненням для вас, Тетяна та MO-Evolution!

До зустрічі!